12 October 2010

Förbättra skolan - improving schools

My comment in Swedish on an article about a school in West Sweden that magically improved its results over just three years.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1262061/Nar-skolan-ar-som-allra-bast.html

Dagens ungdomar är morgondagens arbetskraft. Ju skickligare arbetskraft, desto större produktivitet. Ju större produktivitet, desto större profit.
Skicklig arbetskraft kräver vetenskapligt baserad tillverkning, alltså optimerade tillverkningslokaler (skolor, klassrum, bibliotek etc), optimerat handhavande av råmaterialet för att minska spill (inte halva råvaran kasserad eller klassat som andra sortering, som händer med ungdomsmaterialet idag), och optimerade processer fram till slutprodukten (alltså inte någon bäng höjdares drömpudding).
Borgarnas skolpolitik, som också är sossarnas för den delen, går stick i stäv med detta framgångsrecept. Investeringar i skolan minskar obönhörligt från år till år. Produkten blir dyrare och sämre.

Skolpolitiken klarar alltså inte ens av att frambringa produktiv arbetskraft! Kortsiktig vinstjakt minskar långsiktig vinstökning.
Det om det. När kommer de mänskliga aspekterna nånsin att diskuteras? Mera harmoniska, självständigt tänkande o handlande människor som är aktiva, skapande, ohämmade, medmänskliga o glada, som stimulerar sig själva o varandra att upptäcka o uppfinna nyttigheter o nöjen - detta ska vara målet med bildning o fostran för människor.
Vi glömmer hela tiden bort att vi lever i ett förhistoriskt samhälle när det gäller att förverkliga alla människor på likvärdiga villkor. Såväl i Sverige som i Indien.
Comenius visste mer om pedagogik på 1600-talet än våra skolpolitiker idag. Vi rör oss baklänges i tiden.

2 comments:

adhiraj bose said...

"In Sweden and in India" .. Please elaborate a little more on the comparison here. :-/

Choppa said...

I just meant that people (not just in the West either) usually think of India as "prehistoric" in social respects. But Sweden is just as prehistoric when it comes to giving everybody a fully human education on the basis of equality.